logotyp med texten "Östersund 75000 invånare 2040. Mer, bättre, härligare"

Funderar du på varför vi egentligen behöver bli fler i Östersund? Kika på den här filmen i så fall. Vi sammanfattar varför vi vill och behöver bli fler invånare. Varför mer invånare kan göra Östersund till en bättre och härligare plats.

ÖSTERSUND - MER BÄTTRE HÄRLIGARE

Städer utvecklas och förändras hela tiden. Idag bor det cirka 65 000 invånare i Östersunds kommun och vi planerar för att bli 75 000 till år 2040. Vi vill att kommunen ska fortsätta att växa eftersom städer som växer lockar till sig investeringar, satsande företag och fler människor.

Det ger i sin tur ett rikare utbud, större arbetsmarknad och bättre service. En stad som inte växer riskerar däremot att krympa, med minskad arbetsmarknad och sämre utbud och service som följd. Att fortsätta växa är därför den bästa vägen framåt, men det finns förstås utmaningar och det måste göras på ett genomtänkt sätt. Det berättar vi mer om här.

kollagebild med män, kvinnor och barn i olika åldrar

AKTUELLT

Fotomontage. Kvällsbilder Krogstråket Östersund och Mosebacke

Östersund intar Stockholm 9 maj

Den 9 maj intar Östersund Mosebacke. Kom och träffa näringslivet och kommunen för att höra om vilka karriärmöjligheter och livskvalitet som finns i Östersund!
Konferensgrupp utanför tegelbyggnad

Nätverket Kompetensattraktion Jämtland

Nästa nätverksträff är den 15 juni på kommunhuset i Östersund.

Nyhetsbrev från Östersund

Läs senaste nyhetsbrevet här!

Östersund Included

Hitta nya vänner och aktiviteter i Östersund! Nu har ambassadörerna för Östersund Included bokat in datum för nya aktiviteter under våren 2026.